NADAL at Fondation Vasarely
installation, 4 tennis ball machines, sensor, 2010




NADAL at Fondation Vasarely

View of the exhi­bition, GAMERZ 06, Fon­dation Vasarely, Aix-​​en-​​Provence (Fr),
4 tennis ball machines, tennis balls, scaf­folding structure, net, motion sensor, 2010




NADAL at Fondation Vasarely

View of the exhi­bition, GAMERZ 06, Fon­dation Vasarely, Aix-​​en-​​Provence (Fr),
4 tennis ball machines, tennis balls, scaf­folding structure, net, motion sensor, 2010




NADAL at Fondation Vasarely

View of the exhi­bition, GAMERZ 06, Fon­dation Vasarely, Aix-​​en-​​Provence (Fr),
4 tennis ball machines, tennis balls, scaf­folding structure, net, motion sensor, 2010




NADAL at Fondation Vasarely

View of the exhi­bition, GAMERZ 06, Fon­dation Vasarely, Aix-​​en-​​Provence (Fr),
4 tennis ball machines, tennis balls, scaf­folding structure, net, motion sensor, 2010


Co-​​produced by OTTOPROD, MMC KIBLA
Thanks to M2F Créa­tions and Colson Wood
Photo credits by Luce Moreau


The project NADAL is an attempt to develop a game of bouncing balls and trajectories which runs in loop through the space. This circuit is activated by 4 tennis ball machines, each of them functions as checkpoints for the balls and they are calibrated in order to shape a relay form. The calibration is also developped with a site specific concern, in order to produce some bouncing interactions and a vigorous circulation in the environment where it is integrated. At the Fondation Vasarely, the circuit is based on a symmetrical pattern of trajectories and produces a circulation all around the central column of the hexagonal shaped room. I use the several grounds/sides of the space - walls, ceiling and ground - to enable a physical activation and a confrontation with the architectural scale. The process of calibration for this project usually looks like some kind of 3D pool game : a mashup of calculation, geometrical intuitions and empirical compromises.

About the project NADAL at the Fondation Vasarely on We Make Money Not Art

Le projet NADAL est une ten­tative de déve­lopper une cir­cu­lation en boucle dans l’espace ali­mentée par un jeu de rebonds et de tra­jec­toires de balles de tennis. Le circuit est activé par quatre machines lance balles, chacune d’entre elles fonc­tionne comme un point de relance, formant ainsi un relais. L’emplacement et le para­mé­trage de ces machines sont déter­minés en relation avec l’espace intégré, afin de pro­duire une cir­cu­lation vigou­reuse en inter­action avec l’environnement archi­tec­tural. A la fon­dation Vasarely, la confi­gu­ration du circuit s’articule autour de la colonne cen­trale d’une salle hexa­gonale. Les dif­fé­rents plans de l’espace (sol, murs…) sont uti­lisés de manière à générer une acti­vation phy­sique et une confron­tation à l’échelle archi­tec­turale. Le procédé de para­mé­trage prend la forme d’une partie de billard en 3D : un mélange de calculs, d’intuitions géo­mé­triques et de com­promis empi­riques.

A propos de NADAL at the Fon­dation Vasarely on We Make Money Not Art



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