Hi-hat, snare drum and tom tom solo)
Based on the electro-magnetic motion capture of the drummer Damien Ravnich
PLA 3D Print, Paul Destieu, 2015
Research cycle realised at Lab Gamerz / M2F Créations
Production : Lab Gamerz / M2F Créations, OTTO-Prod, DICREAM
Development : Damien Ravnich, Lab Gamerz, Bastien Vacherand, Gonzague Defos Du Rau, Guillaume Stagnaro
Photo credit : Luce Moreau
The ongoing research cycle Archive d’une frappe (Archive of a hit) questions the materialization of sound and musical forms. The project undertakes several collisions between physical and sound structures, calling visual practices and contemporary media for a sensitive interpretation of music languages.
The project gathers a serie of polymorphous creations, resulting from the capture and the motion analysis of a drummer, focusing on the emerging tensions between the musician and his instrument. This experiment enables the unfolding of a given gesture in space and time ; drumsticks sequencing time through the performed rythm and sound through its physical output. Each of the successive steps along the production process proposes a digital appropriation from a unique gesture.
Once captured, synthetized and 3D printed, the hit is extracted as a physical counter-form both from the interpreter and the instrument. The archive gathers a serie of these shifting processes, between listening and sight.
Solo pour caisse claire, tom alto et charleston)
Réalisé à partir de la capture des mouvements électro-magnétique du batteur percussionniste Damien Ravnich
Impression 3D PLA, 2014/2015
Cycle de recherche réalisé au sein du Lab Gamerz - M2F Créations
Production : Lab Gamerz / M2F Créations, OTTO-Prod, DICREAM
Développement : Damien Ravnich, Lab Gamerz, Bastien Vacherand, Gonzague Defos Du Rau, Guillaume Stagnaro
Crédit photo : Luce Moreau
Le cycle de recherche Archive d’une frappe investit la notion de la matérialisation de formes sonores et musicales. Le projet met en collision des structures sonores et plastiques en convoquant des outils contemporains pour une relecture sensible du langage musical. Le projet regroupe une série de créations polymorphes, résultant de la captation et de l’analyse des mouvements d’un batteur percussionniste, en se focalisant sur les tensions du mouvement entre le musicien et son instrument. Cette expérience révèle le déploiement temporel et spatial d’une gestuelle. La trajectoire des baguettes matérialise le geste qui précède la forme sonore. Chacune des étapes de la chaîne de production propose une appropriation numérique de ce geste unique. Une fois captée, modélisée puis imprimée en trois dimensions, la frappe témoigne de l’empreinte entre l’interprète et l’instrument. L’ Archive rassemble une série de glissements entre écoute et regard.